2023-10-17

Active Invest och Gelba bildar Surewood Housing

De entreprenörsdrivna investmentbolagen Active Invest och Gelba, som grundats av Johan Enocson respektive Per Taube, går samman och bildar Surewood Housing. Ambitionen är att bli Sveriges ledande producent av prisvärda och hållbara bostäder i trä. Surewood Housing har därför förvärvat samtliga tillgångar ur Anebyhusgruppens konkursbo och anställt Fredrik Anheim som vd för det nybildade bolaget.

– Sverige behöver bygga ca 67 000 bostäder om året fram till 2030 för att klara bostadsförsörjningen. Bostadsbyggandet har i den rådande konjunkturen närmast helt avstannat. Vi har stor kapacitet och lång erfarenhet av att producera kostnadseffektiva bostäder som möjliggör sunda kalkylerna även i rådande marknads- och ränteläge. Vi står redo att leverera en högkvalitativt svensk produkt till högt ställda miljökrav med en kort leveranstid” säger Leif West koncernchef Gelba.

– Kombinationen av vår erfarenhet av träindustrin och industriell hustillverkning samt Gelbas erfarenhet av fastigheter samt deras väletablerade nätverk inom kommunsektorn, ger oss väldigt bra förutsättningar för att lyckas med den här satsningen, säger Johan Enocson, ägare och styrelseordförande Active Invest.

Bolaget kommer att leverera totalentreprenader eller nyckelfärdiga fastigheter till sina kunder och har också möjlighet att erbjuda kommuner, projektutvecklare och markägare helhetslösningar för att hålla ihop planering, produktion och projektekonomi.

Surewood Housing kommer att producera både rad-, loftgångs- och flerbostadshus i en industriell tillverkningsprocess med hög standardisering och automatisering – utan att göra avkall på design och boendestandard.

– Vi vet att många människor varken har råd att köpa en egen bostad, eller möjlighet att hitta en lämplig hyresrätt idag. Därför är vår ambition att erbjuda så många som möjligt ett prisvärt och hållbart boende, säger Fredrik Anheim, VD på Surewood Housing. Vi brinner för hållbarhet vilket vi visar genom att bygga bostäder i trä med låg klimatpåverkan och god energiprestanda till människor med vanliga inkomster, fortsätter Fredrik.

– Våra fabriker i Åseda är dessutom bland de mest effektiva i landet. Det gör att det redan nu finns gedigen erfarenhet av och stort kunnande om volymhustillverkning inom Surewood Housing, avslutar Fredrik Anheim.

För mer information, kontakta gärna:
Fredrik Anheim, vd Surewood Housing, +46 76 771 24 01, fredrik.anheim@surewood.se
Leif West, koncernchef Gelba, +46 70 412 96 45, leif.west@gelba.se
Johan Enocson, styrelseordförande Active Invest, +46 70 605 80 43, johan.enocson@activeinvest.se

Klicka på bilden för att ladda ner högupplöst version.

Fredrik Anheim,
vd Surewood Housing