2017-07-03

Anebyhusgruppen skriver avtal med Ikano Bostad

Anebyhusgruppen har tecknat avtal med Ikano Bostad avseende leverans och byggnation av Ikanos nya småhuskoncept. – Vi är väldigt glada och stolta över att få vara en del av Ikanos satsning på småhus, säger Christian Brännström, operativ chef för Anebyhusgruppen Contracting.

Avtalet mellan Anebyhusgruppen och Ikano Bostad tecknades i slutet av juni och är en del av Ikano Bostads nya satsning på småhus. Första projektet innebär leverans av 21 urbana stadsradhus till området Elinegård i Limhamn utanför Malmö, ett stadsutvecklingsprojekt där Ikano Bostad bygger olika typer av bostäder. Husen ritas och projekteras av Anebyhusgruppen i Aneby och tillverkas i fabriken i Åseda.

– Småhus är ett nytt affärsområde för oss på Ikano, berättar Peter Wickström, affärschef för småhus på Ikano Bostad. Här tror vi att Anebyhusgruppen kan tillföra mycket med sin erfarenhet.

Det nya konceptet är inriktat på tillväxt- och storstadsregioner med bra kommunikationer. Det handlar framförallt om radhus i två plan med en urban arkitektur och traditionella, stadsmässiga fasadmaterial såsom tegel, puts och obehandlat trä.

– Ambitionen är att nå en ganska stor volym av småhus inom några år, säger Peter Wickström. Flexibilitet, förtroende och långsiktighet har varit viktigt i valet av leverantör, fortsätter han. På sikt är målet att skriva ett samarbetsavtal som innebär leverans av 100–150 hus per år.

– För oss betyder det mycket att få arbeta med en stark aktör som Ikano, säger Christian Brännström, operativ chef för Anebyhusgruppen Contracting. Vi ser fram emot att få vara en del i utvecklingen av det nya konceptet.

Christian Brännström
Operativ chef Anebyhusgruppen Contracting AB