2020-10-29

Pressmeddelande: Spaljisten tecknar avtal med Quant

Spaljisten och Quant Service Sweden AB har tecknat ett avtal som innebär att Quant kommer att ta ansvaret för allt underhållsarbete hos Spaljisten i Åseda.

Det är första gången som Spaljisten väljer att outsourca underhållsarbetet i större omfattning. Beslutet att samarbeta med Quant utgör en del i Spaljistens satsning på att bli en världsledande möbelfronttillverkare.

Den 1 december 2020 tog Quant över ansvaret för underhållsarbetet på den högautomatiserade fabriken i Åseda. Avtalet stärker ytterligare Quants position som ledande serviceleverantör inom underhållsbranschen.

– Vi är glada för Spaljistens förtroende och för att ytterligare stärka vår närvaro i denna intressanta geografiska region, säger Patrick Svensson, Affärsutvecklingschef för Quant Europa.

– Vi är stolta över att få var en del av Spaljistens högteknologiska produktion och att få bidra till Spaljistens ambition att vara världsledande med ett underhållsarbete i världsklass. Spaljisten är ett bolag med höga ambitioner och fullt av energi, vilket stämmer bra överens med Quant, säger Jon Persson, Operationell chef för Quant Skandinavien.

Spaljisten har inför beslutet lagt stort fokus på att hitta en partner som kan förstärka vår position som möbelfronttillverkare på marknaden, där underhållsarbetet är en viktig pusselbit i vår framtida satsning i vilken Spaljisten har som uttalat mål att höja nivån generellt inom säkerhet, kvalitet och lönsamhet.

– Spaljisten strävar efter att vara en möbelfronttillverkare i världsklass. För att det ska bli verklighet behöver vi fokusera på vår kärnkompetens, ommantling av fronter, medan underhållsarbetet utvecklas vidare i sin helhet av kompetenta partners. Vi känner oss trygga med att Quant kommer att leverera det vi efterfrågar, så att vi i vår tur kan leverera till våra kunder. Vi har haft en bra utveckling inom företaget de senaste åren. I vårt Lean roadmap- initiativ identifierades att vi, för att bli världsledande, behöver ta hjälp. Outsourcing av underhållsarbetet är en del av våra övriga satsningar som vi gör i vår resa mot att bli en möbelfronttillverkare i världsklass, säger Florim Albborn, VD för Spaljisten.