2021-09-13

VD-byte på Spaljisten AB

VD, Florim Albborn slutar på Spaljisten AB. Styrelsen har utsett Fabio Pedrazzi till ny VD på Spaljisten AB.

– Vi är mycket tacksamma för Florims insatser under den här fasen av bolagets utveckling. Under Florims tid som VD har vi fått viktiga kundavtal på plats, löst finansieringen av den stora investering på 330 Mkr som bolaget nu håller på att slutföra. Produktiviteten och produktkvalitén har förbättrats, de interna kassationerna har minskat och ledningsgruppen har förstärkts på flera områden. Dessa förbättringar har skapat förutsättningarna för att vi nu skall kunna ta nästa steg i utvecklingen, säger Johan Enocson, styrelseordförande och ägare.

Under nästa fas så behöver vi fylla den utökade kapaciteten och kapabiliteten som våra nya investeringar ger genom ett ökat fokus på produktutveckling, marknadsföring och exportförsäljning. Styrelsen har för detta uppdrag utsett Fabio Pedrazzi till ny VD på Spaljisten AB.

Fabio Pedrazzi som är civilingenjör och civilekonom i grunden kommer närmast från Hilti Group. På Hilti har han innehaft olika roller såsom global chef för Hiltis Industriella affärsverksamhet på huvudkontoret i Liechtenstein där han byggde upp nya kund- och produktsegment åt gruppen. Han har också varit Marknads- och Säljdirektör i Hiltis svenska organisation. Dessförinnan var Fabio Associate Partner på McKinsey Company, där han hjälpt klienter inom olika sektorer ta strategiska och kommersiella beslut.

– Fabio kommer med sin dokumenterade erfarenhet av ledarskap, produktutveckling, marknadsföring och försäljning i en internationell miljö att starkt kunna bidra till att vi når våra långsiktiga mål. Vi ser därför fram emot att under Fabios ledarskap få bygga vidare på Spaljistens spännande utvecklingsresa, säger Johan Enocson.

– Jag känner mig hedrad och ödmjuk inför möjligheten att bli en del av Team Spaljisten. Det skall bli spännande och kul att få bygga vidare på den goda grund som lagts, och alla medarbetares kunnande samt erfarenhet, för att tillsammans ta bolaget till nästa nivå, säger Fabio Pedrazzi.

Fabio tillträder den 13 september.

Presskontakt, Johan Enocson, 070-605 80 43 johan.enocson@surewood.se